Komańcza - Prełuki - Duszatyń - Jeziorka Duszatyńskie - Chryszczata (997) - Przeł. Żebrak (816) - Mików - Duszatyń - Prełuki – Komańcza Drukuj

Data: 09-10-2005
Skład: Krzysiek, Grzesiek, Robert, Marcin
Długość trasy: 32 km
Czas przejazdu: 4,5 godz.

Mapa trasy
Profil trasy

Pierwsza wyprawa rowerowa. Trasa zaplanowana niedługo przed terminem, chyba trochę nas przerosła jak na początek.

Wyruszamy ze stacji kolejowej w Komańczy na wschód, szlakiem czerwonym w stronę miejscowości Prełuki. Już pierwszy podjazd daje nam ... dużo błotka na koła i ramy. Temperatura zimnego poranka jest jednak dodatnia - błotko nie zamarza.

Rozgrzewka na dworcu
Czy roweryki to lubią?
...w błocie po ... siodełko

Pokonując wzniesienie zjeżdżamy w dolinę Osławy. Trudy nagradzają nam widoki pięknej jesiennej przyrody. Prełuki to dawna stacja kolejki wąskotorowej, której tory w kierunku północnym prowadzą do Rzepedzi, w południowym - do Cisnej. Kierujemy się wzdłuż Osławy, drogą szutrową do Duszatynia. Mijamy pozostałości po zabudowaniach byłej miejscowości, pozostało tylko kilka domów. Po prawej stronie mijamy Łokieć - Przełom Osławy nad Duszatyniem, który z drogi wygląda ... jak na zdjęciu. Miejsce to przecina piękny most kolejki leśnej, również widoczny z drogi. Duszatyń to również dawna stacja kolejki leśnej. Znajduje się tu tylko kilka budynków oraz pole namiotowe i bar. W Duszatyniu skręcamy na wschód wzdłuż potoku Olchowatego, w kierunku jeziorek Duszatyńskich.

Przełom Osławy nad Duszatyniem
Łokieć

Pierwsza awaria - Grześkowi korba się odkręca - brak odpowiedniego klucza, no cóż śrubokręt i kamień załatwiają sprawę... na jakiś czas. Już tylko ok. 1 kilometra drogą utwardzoną, dalej...było trudniej.

No trudno - ciekawość zobaczenia jeziorek jest większa.

Jeszcze przed jeziorkami witają nas tablice informujące o rezerwacie przyrody nieożywionej "Zwięzło". Tutaj dłuższy postój, posiłek, fotografie i.. dalej pod górę... Chryszczatą. Odległość to niewielka ok. 2 km, ale różnica wzniesień ponad 300 m robi swoje, to jest ciężki podjazd. Mijamy wiele okopów - pozostałość po wojnach. Na szczycie znajduje się betonowy obelisk kilkumetrowej wysokości - stara wieża geodezyjna - podstawa dawnej wieży widokowej. Szczyt jest zarośnięty więc widok ograniczony.

Jeziorka Duszatyńskie

Z Chryszczatej kierujemy się dobrze oznaczonym czerwonym szlakiem wzdłuż Wysokiego Działu w kierunku przeł. Żebrak. Znajdujemy jeden z wielu istniejących tutaj cmentarzy wojennych oznaczony drewnianym krzyżem.

Cmentarz wojenny

Przełęcz Żebrak to miejsce gdzie spotykają się drogi z Woli Michowej, Baligrodu oraz Mikowa, szlak czerwony biegnie dalej w kierunku Cisnej. My wybieramy drogę na Mików. Bardzo przyjemny zjazd drogą szutrową wzdłuż potoku Mików.

Droga przed Mikowem
A ono woli zielone...
czas żółknąć
Gdzieś w Mikowie

Mików to również dawna stacja kolejki leśnej. Znajduje się tutaj kilka domów. Z Mikowa drogą szutrową, pokonując kilka razy bróg Osławy, docieramy do Prełuk i znaną nam już drogą jedziemy do Komańczy.